lördag 22 oktober 2011

Utvärdering i halvtid

Det var ungefär 2 veckor sedan jag införde det nya städschemat i vår familj och vilken förändring det har blivit. Alla är med och hjälper till och då menar jag alla. Allt efter ålder och förmåga. Idag blev det lite knorr när vi skulle städa hela huset och jag bad dem plocka upp på sina rum. Då kom den fiffiga mamma på att hon och barnen skulle byta rum med varandra. Ja! De fick välja var sitt annat rum än sitt eget och sonen valde lilltoan och dottern valde badrummet. Jag fick städa i deras rum. Förloraren i detta var jag, haha. Men vinsten blev att barnen faktiskt får se vad som krävs för att få huset städat.
De skurade toastolar och handfat i flygande fläng och sonen fick blodad tand och tog skostället också när han ändå var i farten. Handtagen och låsen till badrum och toalett me. Inte allt med samma disktrasa dock ;)...
Så här i halvtid, jag hade bestämt att utvärdera efter en månad, så är jag mer än nöjd. Städningen idag gav mera. Dottern erbjöd sig att hjälpa till att laga lunch och duka på bordet. Frivilligt! Hur härligt som helst!
Nå, jag ska göra en ordentlig utvärdering när 4 veckor har gått och så får vi se om detta är nyhetens behag eller om detta system faktiskt är här för att stanna.
Jag känner mig luftig och fri idag. Liksom helium-lätt....

Inga kommentarer: