söndag 2 januari 2011

Bilder på sytt och stickat

 Julen och nyåret har passerat med en air av lugn. Jag har fått sitta och pyssla med det jag tycker är roligt och ibland har jag spelat spel eller bakat med barnen för att sedan återgå till stickningen. En sann lisa för min själ har denna julledighet varit. Jag gjorde bort mycket av skolarbetet före jul så nu har jag tre veckors ledighet sammanlagt. Lovely!
Efter att ha suttit i denna fåtölj mest hela julen så insåg jag att lite "pimpning" skulle vara på sin plats. Igår sydde jag detta lapptäckesöverdrag av redan skräddade bitar. Bitarna skulle bli till ett överkast till dottern säng, någongång, men det blev detta överdrag istället.


Jag plockade bitarna lite huller om buller och hade väl egentligen ingen tanke utan jag bara sydde. Det är inte sytt med spikraka kanter och det gillar jag. Det ska synas att det är hemsytt.
Jo, jag gjorde faktiskt en baksida också av ett gammalt barnlakan. Av min mamma har jag inpräntat i huvudet att baksidan är lika viktig som framsidan när det gäller "syning", broderi eller annat. Hon har varit död i många år nu men hon påverkar mig än i dag *ler stort*
4 stycken vättemössor har det också blivit stickat. Vi har fått var sin i familjen.
Mönstret är mitt eget, men jag har sett en bild på liknande mössor på någon blogg någonstans. Garn jag använt är en blandad kompott av Carolina, Fuga och Lady, strumpstickor nr 4.

Halskragar x 2. Den till vänster är stickad av garnet DUO på rundstickor nr 8 och är till mig. Den till lurviga till höger skulle bli en katt från början, men det var så svårt att räkna varven så det blev en halskrage till dottern. Garn Tindra och är stickat på 3½ vanliga stickor.

Här kommer så till slut två UFO. Det till vänster är delar till en rosa katt. Ska bara leta fram fyllningsvadden och sen ska jag montera ihop den. Till höger har jag stickat ett pennfodral, men jag ska ha mina strumpstickor i den. Den ska fodras och så  ska jag sy dit en knapp eller två och någonting att stänga den med.
Det var det. Många projekt har det blivit under väldigt kort tid. 
Nu håller jag på med en mössa med lite mönster och så har jag siktet inställt på att efter mössan påbörja ett par mörklila tumvantar i mjukaste ullgarn.
Jag kan bara summera med att säga att denna ledighet har gjort mig gott.


7 kommentarer:

Annas resa sa...

Oj så produktiv! Fint alltihopa!

Anne sa...

Gu, vad fina mössor, du är händig du :D

Anonym sa...

:-) imponeras djupt av alla som lyckas ha en givande vänskap med en symaskin ;)
God fortsättning på 2011.

JD sa...

wow vilket fint lapptäcke. Dina mössor var också fina förståss. Jag beundrar dem som är vän med sin symaskin för det är då inte jag fniss.

Flingan sa...

Tack fina goa! God fortsättning på er.

MellanSyrranA sa...

Du har varit flitig lil sis, och jätte fina saker du gjort.. mmm ser inga raggsockor :P hahaha

/kram

Flingan sa...

Nä inga tjocksockar så långt ögat kan nå. Jag är bara tvärless på att sticka sockar. Det är det enda jag har stickat de senaste åren att nu var jag sugen på andra projekt. Kanske blir det tjocksockor framöver vad det lider...