söndag 19 september 2010

Dumt, sa dottern!

Idag har jag använt min medborgeliga rätt att rösta på det parti jag tycker ska leda Sverige de närmaste åren. Jag har aldrig legat på sofflocket och låtit bli att rösta för jag är rädd om min rätt att säga min mening.
Vi gick hela familjen till vallokalen på morgonen och dottern, 6 år, var mycket intresserad över hela processen. " Vad betyder det att rösta?, Varför gör man det? Får jag göra det? Varför är papperna olika färger?, Varför står man bakom en skärm?, Vem räknar alla kuverten?"
Tusen frågor och hon deklarerade högt och tydligt att hon tyckte det dumt att inte hon också fick vara med och rösta på den som hon tyckte skulle bestämma i Sverige.
Lilla söta snurran!

3 kommentarer:

JD sa...

hihi sicken söting till dotter du har. Min son som också är sex undrade också varför man stod bakom en skärm. Han fick vara med på ett hörn och hålla kuvären när jag stoppat i valsedlen.

Helene sa...

Vad härligt att barnen blir så engagerade! :) Vår son, tio år ser fram emot att få följa med oss till vallokalen nu. Han har pratat politik mest varje dag de senaste två veckorna. Åsikter, partiledare mm. Många funderingar. Jag förstått att de pratat mycket om det i skolan. Himla kul! "Jag skulle vilja gå med i socialdemokraterna, sa han bestämt för en stund sedan!" :) Som sagt - vilket engagemang...

Flingan sa...

Visst är det härligt när man får se världen genom barns ögon. Min dotter är väldigt nyfiken på den stora vida världen.. :D