tisdag 21 september 2010

Världen erbjuder...














Jag ligger och läser en plugg-bok och dessa rader får mig att haja till:

"Världen därute erbjuder vissa möjligheter, och jag kan välja att ta emot eller låta bli att ta emot dem, men världen därute styr varken mig eller mina handlingar. Den sätter gränser, ger mig tillfällen, påverkar (eller låter bli att påverka) mig och gör mina försök att anpassa mig och vara kreativ mer eller mindre ändamålsenliga. Men jag kan aldrig lära känna denna värld annat än genom mina begreppsliga och perceptuella glasögon. I alla situationer är det mina analysramar som primärt styr mina val och mitt agerande."

2 kommentarer:

Helene sa...

Intressant. Och sant...? :) Eller...?

Flingan sa...

Jag tycker att det är så klockrent. Jag har ett val i livet och ibland sätter saker och ting käppar i hjulet men då har jag ett val att stanna vid hindret eller finna en väg runt.
Tänk vad mycket intressant man får läsa när man utbildar sig :D