måndag 10 oktober 2011

Städa är hur kul som helst!

Jag har försökt i omgångar att få barnen att hjälpa till mer här hemma. Allt i relation till deras ålder förståss. Jag har provat med guldstjärnor och olika belöningar av olika slag. Det fungerar inte i någon lägre utsträckning med mina barn, tyvärr.
Nu tror jag att jag har kommit på lösningen för oss. Jag har gjort ett städschema på allt som ska göras ivårt hus under en vecka, mån-sön. Det är allt från dammtorkning till dukning, tvätt, stoppa in tvätt i garderober, dammsuga, diskmaskinen, osv.
Tanken är att när man tex. har dammtorkat ska man skriva in sitt namn i rutan för dammtorkning och vilken dag man gjort det. När jag visade barnen städschemat blev de alldeles till sig och skred till verket på en gång. Sonen dammtorkade tv-bänken och dammsög soffan. Dottern städade upp på sitt rum och dukade på bordet.
Jag gick runt i huset och kände mig som en fågelholk. Vad var det som hände? De gick in för städningen med liv och lust.
Efter de städat färdigt skrev de med andakt sitt namn på den sysslan de gjort.
De kunde se svart på vitt vad som behövdes göras i huset och de kunde även se sitt eget namn brevid sysslan de gjort som gjorde att de blev jättestolta över det arbetet de gjort.
Hoppas att det håller i sig ett tag iallafall...

Inga kommentarer: