måndag 13 februari 2012

Hur tänker jag?

Jag har diabetes typ 2 och har haft det sedan 2003. Jag började med insulinsprutor för att sedan övergå till tabletter. Allt jag stoppar i min mun höjer mitt blodsocker, insulin och motion sänker det. Kolhydrater och jag kommer inte alls överens. Jag mår inte bra av kolhydrater och måste kapa bort så mycket kolhydrater som möjligt ur kosten.
Jag måste börja med att säga att jag inte kommer att utesluta alla kolhydrater ur min kost. Ris, potatis och pasta går helt bort. Det jag har upptäckt är att jag behöver kolhydrater på morgonen, men klarar mig utan resten av dagen.
Frukost består av hälsofil med osötad musli, osötat bröd med prosciutto på. Lunch och middag består av protein och goa grönsaker.
Men...
Jag lyssnar på min kropp och njuter av mat. Det kommer att slinka ner frukt, en och annan chipbit och en och annan ruta mörk choklad. Man får inte glömma att njuta av livet. Det är nog kort som det är.
Redan nu efter två dagar känner jag en stor skillnad.
Operation No Kollisar fortsätter.  I min takt. På mitt sätt. Som är bra för mig.

3 kommentarer:

Frida sa...

Låter klokt! Takta på!

Lotta Zetterling sa...

Vad härligt att du märkt skillnad så snabbt,själv mår jag inte heller bra av för mycket kolhydrater.

Ha det gott!!
Kram Lotta

Flingan sa...

Jag märker av skillnaden fort eftersom jag är så naturligt känslig mot kollisar.
ha en fin dag! kram