tisdag 3 maj 2011

Herr Jante

Jo för det är en han. Herr Jantelag. Det är jag helt övertygad om.
Jag fick ett så fantastiskt telefonsamtal igår från min examinerande lärare och den omedelbara känslan jag fick var att jag ville dela med mig av min glädje till alla och en var. Men så satt den där Herr Jante på axel och ropade: Tror du att du är nåt va´?

Jag bestämde mig för att borsta bort den där dumma Herr Jantelag och istället sträcka på mig och vara stolt över mig själv och så ropade jag ut min glädje över taken .

Min examinerande lärare ringde upp mig för att prata om vilket betyg hon skulle sätta på mig för praktik-kursen. Vi pratade en stund om  mina uppgifter och hur jag genomför dem och sen sa hon att de vägledningssamtal jag spelat in var det bästa hon hade sett. Om hon inte vetat att jag var kandidat skulle hon ha misstagit mig för en som har jobbat i många år. Vilket betyg! Sen kom överraskningen.
Hon ville använda ett av mina samtal i sin undervisning på utbildningen. Skämtar du eller? , frågade jag. Nope. Hon tyckte jag hade genomfört samtalet så bra att hon ville visa upp det för kommande studenter som ett lysande exempel på hur man ska genomföra ett vägledningssamtal.

Jag har kämpat hårt på den här utbildningen och jag tycker att det ska få bli så spännande att få komma ut och börja jobba "på riktigt" . Att sedan få denna bekräftelse på att jag faktiskt gjort någonting riktigt bra känns som bomull runt själen.


6 kommentarer:

skapa och inreda sa...

Jag delar din glädje! Klart att du ska sträcka på dig och vara stolt över det du gör. Jante kan du gömma i ett skåp med andra läskiga saker du inte vill tänka på :)
Önskar dig lycka till i livet.
Annika

MellanSyrran sa...

Härligt syrran, sträck på dig och var stolt !!
Ja du vet ju vad jag tycker om Herr Jante, rebell som jag alltid varit och inte brytt mig om vad andra tycker & tänker......... Jag är stolt över dig min kära lil sis

/kram
MellanSyrran

JD sa...

Hejja, klart du ska sträcka på dig och vara stolt. Bravo ropar jag, och tack för alla goa kommentarer. Ha en underbar vecka du också.
Kram Jessica

Anonym sa...

Klart du ska sträcka på dig
känna glädje och stolthet över vad du åstadkommit.
BRA JOBBAT!!!!!!!!
Lycka till och sprid nu din positiva energi till alla och envar så fler vågar lyssna innåt.
Kram

Ulrika Gabriel sa...

Bra Jobbat!
Så roligt att få så fina vitsord. Det är du verkligen värd.
Stort grattis och lycka till framöver. Kram

Flingan sa...

Tack alla finingar!
Jag skrev en kommentar i tisdags, men den verkar vara mystiskt försvunnen. Märkligt!