söndag 24 oktober 2010

Kul att städa?

När jag var liten, fem sex år, så hade jag ansvar för ett städområde och det var lilltoan i villan. Den städade jag med liv och lust och säkert fick mamma och pappa städa om hela baderutten när jag sov, men det var iallafall mitt och jag var stolt över att få hjälpa till.
Nu börjar mina barn vara så stora, 4 och 6, att jag tycker att det är hög tid att de får hjälpa till lite hemma med veckostädningen. Barnen har alltid varit faschinerade över toaletten, toalettborsen och wc-ankan så vi började där. Hahaha ta grovgörat på en gång.
De fick spruta in medel, låta det verka och sen skrubba och de skrubbade för liv och lust. Sen var det dax för väggarna i duschen att få sig en duvning. Spraya på med rengöring, båda barnen lekte värsta sprayagenterna och sen skrubbade de rent.
Dottern kroknade när detta var gjort, men jag och sonen lekte vidare. Han sprang och tog på sig sina simglasögon och så lekte vi att vi var hemliga agenter som skulle byta ut handdukarna i badrum och toalett innan fienden skulle få syn på oss. Vi hade jättekul och samtidigt blev det städat av.
Det gäller att ha en lagom nivå på städandet och inte kräva för mycket av dem. När toalett och badrum var gjorda så blev det highfive och tack för gott arbete. Både dottern och sonen var mycket stolta över sig själva. Resten av huset städade jag och maken, men barnen fick iallafall vara med på ett hörn och på ett kul sätt. Städning ska vara kul för barnen, även om jag hatar det som pesten. Fake it til you make it! är mitt motto.

Inga kommentarer: