söndag 17 oktober 2010

Pyssel delux

Vilken underbar dag vi har haft idag. Vi har pysslat hela familjen.
Skrivaren har gått varm och skrivit ut både halloweenpyssel, målarblad och annat smått och gott.

Denna bil skrev jag ut på ett papper, klippte ut, limmade ihop och visp blev det en cool pappersbil. Ömtålig men rätt ok ändå.

Av halloweenpysslet vi drog ut så gjorde vi halloween-dockteater. Genast var barnen bakom soffan och spelade upp värsta braiga teatern. Klippte ut figurerna och limmade fast dem på startpinnar till kaminen. Våra "dockor" har både en fram och baksida, men så seriös behöver man inte vara ;)

En klassisk sockerbits-ljuslykta. Enkelt för barnen att göra. Klippte ut en rundel i kartong och klädde den med aluminiumfolie. Limmade sedan fast sockerbitar runt runt.

Klassisk garnboll som mina barn faktiskt aldrig har gjort. Skam på torra land....Men nu massproduceras det garnbollar på löpande band. Måste till stan och förnya garnförrådet.

Halloween-mobil. Klippte ut mallar och hängde dem i sytråd. Mallarna har både en fram och baksida. Till upphängning så använde vi oss av en startpinne till kaminen.

Jag önskar att dagen aldrig ska ta slut, men det gör det ju. Tur att det kommer nya dagar då man kan få pyssla mer.
Maken fick blodad tand av allt pyssel och i skrivande stund sitter han och gör en fin garnboll till sig själv. :D

4 kommentarer:

Helene sa...

Tack för lite inspiration :)

Dotterna ääälskar att pyssla och vill gärna ha mig med. Jag tycker väl att det är "sådär"... Kanske främst för att jag inte har så mycket idéer när det kommer till pyssel...

Hennes favoritprogram på TV är såklart Philofix och just nu vill hon helst Halloweenpyssla. Jag lovar att vara en supportande mamma i hennes önskan så till vecka ska här fixas spindlar och spöken! :)

Anne sa...

Kreativa ni, vad fina pyssel ni gjort!!

Annas resa sa...

De där ljuslyktorna hörde jag allt talas om... (dotter med avundsjuka i rösten). Jag minns att jag som barn gjorde slott av sockerbitar kring jul. Det får nog bli något sockerbitsbygge hos oss snart.

Flingan sa...

Tack Helene, gå in på sidan jag har tipsat om: Förskoleburken. Där hittar du tips om olika slags pyssel och annat roligt.
Tack Anne. :D
Anna, vilket bra tips, att göra ett slott. Sonen är ju riddartokig så en riddarborg av sockerbitar skulle nog göra hans dag.

Kram alla!