torsdag 28 juli 2011

Ge kroppen bra mat så själen vill bo i den

En kompis till mig hade läst här på bloggen och hade en stilla undran. " du skriver att du ger kroppen bra mat så att själen vill bo i den. Vad äter du egentligen?"Det var länge sedan jag skrev om maten jag äter så här kommer det. Efter att ha ätit efter LCHF ganska länge sa min kropp i från. Den ville inte leva kolhydratfritt så jag lyssnade på den.
Jag har levt med diabetes i 8 år nu och gått från sprutor till tabletter och målet är att helt klara mig utan. Den matgrupp som ställer till det för mig är kolhydrater. Kolhydrater höjer mitt blodsocker, ibland till oanade höjder. Så jag försöker att dra ner så mycket jag kan på just denna grupp.( allt jag stoppar i mig höjer mitt blodsocker men kolhydrater är ena rackare till att höja blodsockret)

Jag äter efter 3-2-1.
Det innebär att jag äter i propotionerna 3 kolhydrat - 1 protein på morgonen. 2 kolhydrat-2protein till lunch och 1 kolhydrat - 3 protein till middag. Just denna fördelning är optimal för mig. Jag behöver kolhydrater på morgonen, men till kvällen ska jag helst inte äta några alls eller väldigt lite iallafall. Detta för att blodsockret ska hålla sig nere under den långa delen av dygnet, natten då jag är inaktiv.
Kolhydrater jag försöker undvika är potatis och pasta. Ris ,quinoa, couscous är bättre alternativ för mig. Sen äter jag kött, fågel och fisk och en hel drös med grönsaker.
Det är inga konstigheter och inga underliga dieter utan jag försöker bara reglera kolhydraternas mängd för att få en optimal blodsockerkurva.

För mig fungerar det här riktigt bra och det har tagit mig lång tid att klura ut vad som är bra mat för mig och i vilka propotioner, men nu känns det som att jag är på rätt väg.

Inga kommentarer: