måndag 14 juni 2010

Kroppen svarar bra

Som vanligt med mig så lägger jag till och drar i från när det gäller kosten,allt utifrån vad jag känner att jag behöver. Under årens lopp har jag varit med i viktväktarna i flera omgångar. Flera omgångar... vad säger det om mig? Jo att viktväktarnas strikta program med vägande och mätande passar inte min frihetslängtande själ. Innan jag blev gravid 2003 gjorde jag på det gamla hedeliga sättet, motion och 5 mål mat om dagen. Frukost, mellis, lunch, mellis, middag. På så vis gick jag ner 15 kilo. Sen kom barn nr 1 och 1år och 9 månader senare kom barn nr 2.
Barnvagnspromenader i mängder under några år, men styrketräning och roliga aerobicpass blev bortprioriterade.

Nu är jag här, rakt in i IFD-kosten och mår bra. Jag äter lite som jag känner för jag är inte något anhängare av förbud när det gäller mat. Trist och tråkigt blir det då. Jag äter IFD-kost, har tagit bort de mesta av kolhydraterna. Jag äter osötat fullkornsbröd på morgonen och det är väl det enda i mjöl och kornväg jag äter. Sen blir det proteiner, fett och grönsaker/rotsaker. Viktigt när det gäller IFD som är en inflammationsdämpande kost är kryddningen. Frossa i chili, ingefära, örter,vitlök, osv...

Jag ställde mig på vågen i morse bara "på kul" och den visade -0.4kg på tre dagar. Det ser jag som ett bra tecken på att både kroppen och knoppen är på rätt väg. Min kropp trivs med min nya kost och det känns skönt. Nu var det ju inte för vikten som jag bytte fokus från lchf till IFD men visst är det skönt att kroppen ändå svarar bra.

Inga kommentarer: