måndag 5 december 2011

SANKTA PSYKO

Idag ljöd så den sista meningen ur Sankta Psyko av Johan Theorin.



















Detta var ingen bok jag valt själv tyvärr utan jag glömde skicka in svarsblanketten till Lyssnarklubben och visp låg denna ljudbok i min brevlåda. Men jag gav den en chans.

Jag tycker upplägget på boken är mycket märkligt. Det handlar om en man som får jobb på en förskola och ingen förskola som helst utan en förskola som sitter ihop med Rättspsyk.sjukhus. Barnen som går på förskolan är barn till de som sitter inlåsta på rättspsyk. Barnen har sedan regelbundna besök hos sina föräldrar. Där drog jag åt mig öronen och undrade Varför i hela friden ska barnen besöka sina psykiskt sjuka föräldrar som begått brott och är dömda till vård? Vem mår bra av det och för vems skull är det?
Jag måste erkänna att jag lyssnade på boken vart jag än gick. Men.
Men!
Slutet! Slutet?
Nä, jag tror inte att jag tycker så mycket om denna bok, tyvärr.
Nu väntar en annan bok som ska förhoppningsvis förgylla några timmar i mitt liv.

Inga kommentarer: