torsdag 18 november 2010

Samtal vid frukostbordet

Sonen är så skön i sina funderingar och kommentarer, jo det är dottern me men just denna morgon var det sonen som filosoferade.

- Mamma?
- mm
- Du vet, änglarna uppe i himlen. När de slänger sprit i vattnet får de vatten i öronen då?
Här försöker jag febrilt att klura ut vad det är han vill veta...
- Jag förstår inte riktigt frågan. Berätta om vad du funderar på.
Dottern fattade precis vad lillebror ville säga så hon flikar in att han vill veta om när man sprider någon i vattnet.
- Aha! , säger jag. Du vill veta om när man dör och man blir spridd i havet om man får vatten i öronen?
- Ja, får man det?

Sköna goa unge, vilka funderingar han har. Allt sedan min pappa tillika deras morfar dog så är det mycket prat om änglar, döden, kremeringar, spridning i havet osv.
Ibland får man börja morgonen med att prata om döden. Tja, då är iallafall det överstökat. Det är som Astrid Lindgren som började telefonsamtal med.. var det systern eller någon väninna... med orden dödendöden. Så var det avklarat sen kunde man prata om annat.

Men nog funderade jag på vad sonen menade när han pratade om änglar som slängde sprit i vattnet .....

2 kommentarer:

Helene sa...

Så underbart härligt med så kreativt filosoferande! (Kan förstå att du blev fundersam :)

Flingan sa...

hahaha ja jag skrattar forfarande när jag tänker på hans filosoferande. Det är underbart med barn, man får vara med om så mycket..
kram