lördag 27 november 2010

Nyfiken på summan

Jag blev så nyfiken på vad vårt matkonto landande denna månad så jag satte mig ner och räknade. I vår familj så handlar vi inte så mycket halvfabrikat utan göra så mycket som möjligt från scratch, det vill säga -så mycket vi orkar och hinner. Som heltidsstuderande mamma till två gulliganer så tryter orken och inspirationen emellanåt.

 Vi köper många ekologiska varor och de är tyvärr lite dyrare för plånboken, men kroppen jublar. Sonen är mjölkprotein-allergiker och det betyder att han inte tål någonting med mjölk i och det gör att vi köper havre och soja- produkter till honom. Dyrt som attan är det. Dyrare än vad det egentligen skulle behöva vara för jag orkar inte alltid laga två maträtter, en till sonen och en till övriga familjen. Därför skulle man kunna säga att vi äter mjölkprotein-fritt hela familjen de flesta av våra måltider.

När jag räknade ihop summan för alla matinköp denna månad så landade vi på 5100 kr, rundat uppåt. Den genomsnittliga summan en 4-personers familj förbrukar i matväg är ca 5500 kronor.
Då ligger vi bra till denna månad iallafall.
Hemligheten?
Jag tror mycket beror på att vi i perioder planerar maten ganska noga. Vi skriver menyförslag för veckan som kommer.

Jag har en mall som jag gjort i word och den återanvänder jag varje vecka. Suddar bara ut förra veckans meny och skriver dit den nya. Lite schyssta bilder och snyggt typsnitt. Menyn sätts upp på kylskåpet och där kan man tydligt läsa vad man ska äta dagen därpå. 

 När menyn är bestämd skriver vi handlingslista och följer den ganska noga. Ibland slinker det ner lite av varje i vagnen, men vi jobbar på att bli bättre på att hålla oss till listan.

Hur gör du när du handlar? Är du lite wild and crazy och kör utan lista eller handlar du efter minnet eller kör du lista?

Inga kommentarer: