lördag 27 november 2010

Vad kostar maten?


Ända sen jag var på föreläsning med Charlie Söderberg så snurrar det runt i huvudet med saker jag skulle vilja förändra. Vi har ganska bra koll på vår ekonomi, jag och min man, men det finns alltid saker som man bara gör av gammal ohängd vana.
Som med det här med maten. Vi försöker vara ganska medvetna om vad vi köper, vi gör ofta menyplaneringar och handlar på mätt mage, osv. Allt för att kunna äta så god mat som möjligt och komma undan så billigt som möjligt utan att tulla på kvalitén och utan att komma hem med en massa "onödigt".

När vi fick lönen tidigare så tog vi ut en summa pengar som skulle räcka till mat under månaden och lade i en speciell plånbok och tog med den när vi handlade. Sen affärerna började med scanner så använder vi dessa och betalar med kort och det innebär att i alla fall jag har sämre koll på hur mycket vi spenderar på mat varje månad. Vi har börjat skriva ner i en bok summan vi handlat för och ska summera när månaden är slut. Ett bra sätt för oss att se hur mycket vi spenderar på mat varje månad.

Vad är den genomsnittliga matkostnaden för en 2 vuxna+ 2 barn- familj? Jag googlade runt och fann en genomsnittlig summa på runt 5500 kronor.
Det ska bli intressant att se hur mycket vi kommer upp i.
Vet du vad du vad ni har för matkostnad i din familj?

2 kommentarer:

Annas resa sa...

vi har inte helt koll på sen sammanlagda kostnaden, men nog är det bra mycket mer än 5500:-. Å andra sidan köper vi så mycket ekologisk mat vi kan samt laktosfria produkter och det drar ju upp priset rejält. Det vore spännande att få reda på vad ni kommer upp i?!

Flingan sa...

Vi köper också mycket ekologiskt och så har vi en mjölkallergiker i familjen som gör att mycket av maten vi lagar är mjölkfri. Dyrt att vara mjölkallergiker kan jag berätta.
Jag har sammanfattat den första månaden och det blev 5100 kronor.
Inte alls illa.