torsdag 25 november 2010

Kärlek och sura degar




Jag har börjat baka mer och mer bröd själv. Tycker det är dyrt att köpa i affär och så vill jag veta vad som är i brödet. Jag att det ska ruttna... Bröd och grönsaker ska ruttna fort för det betyder att det inte är så besprutat och konserveringsmedlat.
Jag lånade en bok om bröd på biblan och blev helt kär. Boken är skriven av Martin Johansson och heter Enklare bröd - recept på knådfria bröd med och utan surdeg. 
Jag har bakat några olika bröd ur boken och är helt såld. Goda lättbakade bröd som blir supergoda.
Nu är jag inne på att prova på det där med surdeg. Jag vet inte vad det är som skrämmer mig med surdeg men jag ska övervinna min lilla rädsla och ge mig på att göra en surdeg från grunden.
Jag gillade boken så mycket att jag klickat hem den från adlibris och när jag ändå var på gång så klickade jag även hem hans bok om surdegar. 

Inga kommentarer: