onsdag 17 november 2010

Öppna upp och släpp in




Ibland måste jag bara sätta mig ner och reflektera över saker och ting som bara rullar på men som irriterar mig en smula. I vår familj är det jag som lämnar och hämtar barnen på dagis och skola och det är helt okej för jag kan styra mina tider bättre än min man kan.
Men varför är det så att många av det kvinnliga släktet tar på sig och packar ryggsäckar med extrakläder, gympapåsar, badpåsar, frukt till fruktstunden, lägger fram kläder på kvällen till barnen, osv listan kan göras lång. Jag har bara gjort allt det där utan att reflektera över det. Det har gått med automatik.
Jag satte mig ner en dag och funderade på varför det var så att jag tog mycket ansvar vad gäller allt som har med barnen att göra.
Jag pratade med min familj och berättade att nu var det dax för lite förändring här på torpet.
Maken får i ansvar att fixa iordning fruktlådan till dottern och  maken och dottern ska även tillsammans packa gympa- och bad väskor. Tillsammans med barnen ska vi vuxna förbereda genom att lägga fram kläder på kvällen.
Jag är glad att jag iallfall sätter mig ner och reflekterar över saker och ting emellanåt så att man kan göra en förändring av oönskade mönster. Ersätter mindre bra beteenden med nya fräsch och toppenbra beteenden.
Så jag säger till mig själv:" Öppna upp och släpp in, kvinna!!! "

Inga kommentarer: