onsdag 5 januari 2011

Bak-vända världen

Här städades julen bort med liv och lust igår och när det var gjort ville sonen baka pepparkakor. Alldeles bakvänt.
Hm.
Jo visst har han pratat om att baka pepparkakor i några dagar nu, men igår var han väldigt bestämd. Han ville göra en deg och det skulle ske på en gång. Han sa att han skulle hjälpa mig så att det blev gjort ordentligt. Söta snurren min!
Sonen är mjölproteinallergisk så det blev till att knåpa ihop en pepparkaksdeg efter detta recept. Nu står den i kylen och vilar och i morgon ska vi baka pepparkakor. Tja, varför inte?

I går gjorde jag någonting som jag aldrig gjort förut -Egengjorda fiskbullar i hummersås. Min absoluta favorit när jag var mindre och jag gillar det fortfarande, men idag är palt min absoluta favorit. Fiskbullarna i hummersås var jätteenkla att göra och de blev jättegoda. Barnen var misstänksamma mot såsen och åt bara fiskbullarna som de var. Vi har haft nya maträtter som tema både förra veckan och denna vecka. Intressant och spännande, men allt har inte fallit barnen på läppen. Skam den som ger sig. Jag knogar på och lagar nya maträtter för att utvidga min familjs smaklökar.
Nu låter det som att det är bara jag som lagar mat i vår familj och så är inte fallet. Men är jag som planerar matsedel och så lagar vi maten tillsammans då makens schema tillåter det.

Idag ska vi bjuda finvänner på middag, på en utav de "nya" maträtter vi provade förra veckan som barnen älskade. Kyckling och baconpaj.

4 kommentarer:

Beas sa...

Det tycker jag låter jätteklokt.
Själv så bakade jag och barnen lussebullar igår. Varför inte? :-)

Flingan sa...

Precis! Varför inte? :D

Goldas Blogg sa...

Ja man ska göra det man känner för. Kan du lägga ut receptet på kyckling och bacon pajen?

Flingan sa...

Japp det kan jag göra.