onsdag 25 augusti 2010

Belönings-system för att få barnen in på nya banor
















Igår tände jag ett ljus och funderade på livet, hur vi skulle kunna förändra saker och ting för att få en mer harmonisk tillvaro i vår familj. Jag är helt slut och maken är helt slut och barnen, mest lille sonen, är slut, arg och irriterad.
När det behövs så är jag ganska lösningsfokuserad. Jag vill att vi i vår familj ska ha det bra och är det någonting som gnisslar i hjulet så ser jag till att försöka hitta lite smörjolja.

I vissa perioder i barnens liv har jag haft belöningssystem. De utför det det ska göra och får ett klistermärke alt guldstjärna och när de varit tillräckligt duktiga så gör vi någonting belöningsaktigt på helgen. Det har faktiskt fungerat för att få till en ny och bättre vana.
När de var mindre så använde jag metoden för att få dem att sitta på "pottan" fast vi hade aldrig någon potta utan använde en ring på toastolen. Varje gång de kissade fick de ett klistermärke att sätta upp på en affisch på väggen i toan. Två klistermärken om de bajsade. Så fick vi dem att bajsa på toa istället för i blöjan. Då räckte klistermärkena som belöning, men sen de blev lite större så har vi gett dem riktiga belöningar.

Ofta har belöningarna utgjorts av upplevelser, och väldigt sällan i saker. Vi har haft en tur till badhuset som en stående belöning där ett tag för de älskar att fara och bada och då gör de sina " uppdrag" gladeligen.

Vad handlar då "uppdragen" om? Vad är det vi vill att de ska göra för att få belöning? I en vinterperiod var de jättesöliga på morgonen och kunde helt plötsligt inte ta på sig sina overaller, skor, mössa och vantar. De låg bara på hallgolvet och sölade = arg mamma.
Då gjorde jag ett papper till dem var där jag hade infogat bilder på vinteroverall, skor, mössa och vantar och en tabell måndag -fredag. Varje morgon de tagit på sig kläderna fick de en paljett fastklistrat i rutan med glitterlim. Belöningssystemet med pajetterna höll i sig i några veckor, sen så gick allting automatioskt på morgonen och paljetterna fasades ut och försvann. Deras belöning den gånger var att få åka till stadens lekland.

Nu har sonen börjat knorra på morgonen och vill inte klä på sig sina kläder, fast han mycket väl kan. Det är nog hans lilla protest för att storsyrran börjat på skolan och inte är med honom hela dagarna, plus att hon har en tid att passa varje morgon.
Tidigare har vi ställt samma krav på båda barnen, men det är trots allt två år mellan dom så denna gång har jag ställt ett krav som är samma och ett som är olika. De ska klä på sig och borsta håret på morgonen , för de får de en stjärna, sonen ska komma på en gång när vi ska gå hem från dagis. Vissa dagar får jag rent bli arg på honom för att få med honom hem, ingenting annat hjälper. Envis som och envis mamma.... hahaha jo han brås på mig, kanske därför vi drabbar samman så ofta :D Dottern ska plocka upp på sitt rum varje kväll innan sängdax. Det brukar se ut som ett sjöslag därinne för hon plockar aldrig upp och jag är så less på att behöva tjata.
Vad belöningen ska bli denna vecka har jag och maken inte bestämt, men det var väldigt länge sedan vi var till badhuset och dottern är så sugen på att börja simskola så vi kanske styr kosan till badhuset för att öva lite ;).

3 kommentarer:

Tinka sa...

Tack för bra tips!

Helene sa...

Tack för påminnelsen. Nu var det var länge sedan vi körde guldstjärnor och glitterkaniner.

Men vi borde nog köra igång igen känner jag. Jag har blivit otroligt tjatig på vår dotter som hela tiden släpper kläder och leksaker runt om i huset. Och bordsskicket är som bortblåst. Hon börjar äta långt efter oss andra, sölar och kladdar (provocerar? :) Och jag håller på att bli galen...

Ska klura lite på om vi kanske ska knåpa ihop något belöningsark... :)

Ha det så bra,
Helene

Flingan sa...

Lycka till och ha det bra du me´.