lördag 21 augusti 2010

Din kropp SKRIKER efter VATTEN.















Den här boken beställde jag för ett tag sen och har liksom sugit på karamellen och inte börjat läsa, av någon anledning. Men nu kan jag inte sluta läsa. Tänk om det är så himla enkelt att reparera mycket av kroppens problem med att öka på intag av vatten.

På baksidan av boken står det att läsa:
" Trots att kroppen består av cirka 70 procent vatten och hjärnan hela 85 procent, och trots att vi gör av med flera liter varje dag, stannar vi sällan upp och funderar över var kroppen får sin påfyllning ifrån om vi inte dricker vatten regelbundet."

För varje sida jag läser så fylls mitt inre av en ny insikt. Kan det vara så att jag faktiskt i perioder dricker alldeles för lite vatten? Japp. Kan mina problem med astma och allergier bero på vattenbrist? Det vet jag inte, men visst vore det väl fantastiskt om det gick att lindra eller rent av bota genom att tillföra mer vatten till kroppen.
All ny forskning möts med skeptesism, men behöver det betyda att den är fel? Jag läser boken med ett öppet sinne.

Författaren är både läkare och forskare och han skriver både ingående och förklarande om hur kroppen påverkas av vattenbrist.

Jag har fått mig en tankeställare och har boken nära mig för att kunna läsa mer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ingela, Jag känner igen mig i det du har skrivit. Jag vill bara läsa allt på en gång! Ju mera jag läser, ju mera faller bitarna på plats vad gäller mig själv och min allergi. Boken är mycket intressant då författaren förklarar vad som händer i ktoppen på ett intressant sätt.